Forside > Presse > En foruroligende finne

En foruroligende finne

Han forener traditionel kunst og populær kultur, keramik og tegneserie, vestlig og østlig kultur. Derfor er det ikke så underligt, at den finske keramiker, Kim Simonsson, har vakt opsigt på de førende gallerier i Europa, USA og Asien. I Kim Simonssons værker mødes vestlig æstetik med japansk mangategneserie i et unikt formsprog, der både foruroliger og fascinerer, som f.eks. en mediterende, porcelænshvide hare med blodrøde øjne gør.
Han indskrænker sit farvevalg til primært sort og hvid, og betoner dermed det moralske aspekt i sit arbejde. 


”I mange af mine værker hersker en spænding mellem uskyld og voldsomhed. Børn og dyr er viklet ind i stærke former og ideologier,” siger Kim Simonsson, der også er bekymret for miljøforurening og frustreret over menneskets dumme løsningsmodeller.
Den 34-årige kunstner er tilknyttet den verdensberømte finske porcelænsfabrik Arabia. Kim Simonssons foruroligende værker kan opleves fra den 3. maj på Danmarks Keramikmuseum i Middelfart i forbindelse med Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2009, der i år udstiller under det fælles tema bæredygtighed.
 

 Klik for billede i høj opløsning Klik for billede i høj opløsning

En verden er ude af balance.  


Der er noget foruroligende ved Kim Simonssons figurer.
Han blev i 2004 kåret som årets unge kunstner i Finland,
En hare, der mediterer?

 

”I mange af mine værker hersker en spænding mellem uskyld og voldsomhed.”
- betoner det moralske aspekt i sit arbejde
Børn og dyrekroppe bliver forvandlet….
’White Rabbit’ leder tankerne hen på en hare, der mediterer i buddhistisk balance

 

Han forener traditionel kunst, populær kultur, keramik og tegneserie, vestlig og østlig kultur. Han kombinerer de æstetiske former med et etisk indhold.

 

Børn og dyrekroppe – han har åbnet nye horisonter. Foruroligende ved figurerne.
Hunden – den forretter sin nødtørft i stedet for at sidde ved pejsen, som hunde traditionelt gør.
nærmere betragtning forstyrrer ja chokerer hans figurer én
Han spørger efter moral og etik i vort samfund.
I og med at han indskrænker sit farvevalg til sort og hvidt betoner han sit moralske aspekt af sit arbejde
Arbejder som eks. ’Paranoid’ bevidner nødvendigheden af at beskytte os og vores børn overfor en truende verden. Hjelme beskytter på to måder: Barnet fra indflydelse udefra. Ekstrem beskyttelse fører til isolation.
Disse figugerer synes at spørge: Ser I ikke hvad der sker.
Han forener traditionel kunst, populær kultur, keramik og tegneserie og vestlig og østlig kultur. Han kombinerer de æstetiske former med et håndfast etisk indhold. Igennem han arbejder rejser han spørgsmål om, hvad menneskets tilværelse betyder og hvordan vi kan respektere de andre levende skabninger, som vi alle lever i.